Az Apple frissíti az App Store hivatkozási szabályait és díjszabását az Európai Unióban, hogy megfeleljen a Digitális Piacokról szóló jogszabály (Digital Markets Act, DMA) követelményeinek – jelentette be ma a vállalat. Az EU-ban terjesztett alkalmazások mostantól tájékoztathatják a felhasználókat az App Store-on kívüli vásárlási lehetőségekről és digitális termékekhez kínált ajánlatokról, amelyek elérhetők weboldalakon, alternatív alkalmazás-áruházakban vagy más alkalmazásokban. A fejlesztők lehetőséget kapnak arra, hogy a felhasználók az alkalmazáson kívül, alkalmazáson belüli webnézeten keresztül vagy natív alkalmazásélményként érjék el ezeket az alternatív lehetőségeket.
A fejlesztők promóciókat is tervezhetnek és megvalósíthatnak az alkalmazásaikon belül, beleértve az előfizetési árakat vagy más, alkalmazáson belüli vagy kívüli ajánlatokat. Olyan linkek is elhelyezhetők, amelyeket a felhasználó megérinthet, rákattinthat vagy beolvashat – az URL-ekre vonatkozóan nincs korlátozás.
Az Apple közölte, hogy azoknak a fejlesztőknek, akik digitális termékeket és szolgáltatásokat kívánnak népszerűsíteni, új üzleti feltételeket kell elfogadniuk, és fizetniük kell egy kezdeti felhasználásszerzési díjat és egy áruházi szolgáltatási díjat. Azok az alkalmazások, amelyek a StoreKit External Purchase Link Entitlement (EU) jogosultságot is használják, egy új Core Technology Commission (CTC) díjat is fizetniük kell. Az Apple megfogalmazásában:
Azok az App Store-alkalmazások, amelyek kommunikálnak és promótálják digitális termékek vagy szolgáltatások ajánlatait, új üzleti feltételek alá esnek ezekre a tranzakciókra – beleértve a kezdeti megszerzési díjat, az áruházi szolgáltatási díjat, és a StoreKit External Purchase Link Entitlement (EU) kiegészítő dokumentummal rendelkező alkalmazások esetében a Core Technology Commission-t (CTC). A CTC azt az értéket tükrözi, amelyet az Apple a fejlesztőknek nyújt a folyamatos beruházások révén az olyan eszközökbe, technológiákba és szolgáltatásokba, amelyek lehetővé teszik az innovatív alkalmazások fejlesztését és megosztását a felhasználókkal. 2026 január 1-jéig az Apple egységes üzleti modellre kíván áttérni az EU-ban minden fejlesztő számára. A vállalat a jelenlegi Core Technology Fee (CTF) rendszerről átáll az új Core Technology Commission (CTC) modellre. Addig azonban bizonyos esetekben a fejlesztők a CTC-t, más esetekben pedig a CTF-et fizetik, amíg az egységes rendszer bevezetésre nem kerül.
Azon alkalmazások, amelyek külső vásárlási hivatkozásokat tartalmaznak, a CTC-t fizetik. Azok az alkalmazások, amelyek csupán említést tesznek App Store-on kívüli ajánlatokról, de nem tartalmaznak interaktív linkeket, egyelőre a CTF-et fizetik.
A fejlesztők, akik az External Purchase Link jogosultságot vagy az Alternative Terms kiegészítőt választják, csökkentett áruházi szolgáltatási díjat fizetnek az Apple új, két szintű díjrendszere alapján:
Áruházi szolgáltatások 1. szint:
-
Kötelező azoknak az alkalmazásoknak, amelyek kommunikálják és promótálják az ajánlatokat.
-
Tartalmazza az alkalmazásszállításhoz, biztonsághoz, alkalmazáskezeléshez és felhasználói elkötelezettséghez szükséges eszközöket.
-
Nem tartalmaz automatikus frissítéseket, több eszköz közötti letöltést, értékeléseket, keresési javaslatokat, természetes nyelvi keresést, App Store ajánlásokat vagy analitikát.
Áruházi szolgáltatások 2. szint:
-
Opcionális.
-
Tartalmazza az összes jelenlegi App Store szolgáltatást, beleértve a személyre szabást, marketinget, játékalkalmazás támogatást stb.
Díjak az External Purchase Link jogosultság használata esetén:
-
5% CTC mindkét szinten.
-
5% áruházi szolgáltatási díj az 1. szinten, 13% a 2. szinten (10% a Small Business Programban résztvevők és 1 éven túli előfizetések esetén).
-
2% kezdeti megszerzési díj (ez a Small Business Program résztvevőinél elengedett).
Díjak az Alternative Terms kiegészítő használata esetén (nincs interaktív link):
-
0,50 euró CTF mindkét szinten.
-
2% kezdeti megszerzési díj (0% a Small Business Program résztvevőinek).
-
5% áruházi szolgáltatási díj az 1. szinten, 13% a 2. szinten (10% a Small Business Programnál).
Az External Purchase Link Entitlement (CTC-vel) azokra az alkalmazásokra vonatkozik, amelyek interaktív hivatkozásokat tartalmaznak külső vásárlásokhoz, míg az Alternative Terms Addendum azokra, amelyek csak megemlítik az ajánlatokat, de nem tartalmaznak hivatkozásokat. Végül minden fejlesztő a CTC-t fogja fizetni.
A fejlesztőknek, akik bármelyik lehetőséget választják, külső tranzakciókat kell jelenteniük az Apple-nek az External Purchase Server API-n keresztül a jutalék és díjszámítás céljából. Az Apple szerint az EU-n belül ugyanazon alkalmazáson belül nem lehet egyszerre App Store-os vásárlási lehetőség és alternatív fizetési mód is.
Az iOS 18.6 és iPadOS 18.6 verzióktól kezdve az iPhone és iPad felhasználók új felülettel találkoznak az alternatív piacterekről vagy fejlesztői weboldalakról történő alkalmazástelepítés során. 2025 második felében az Apple API-t is biztosít, amellyel a fejlesztők saját alkalmazásukon belül kezdeményezhetik az alternatív terjesztésű appok letöltését.
(via)Utazz, böngéssz, spórolj – Saily eSIM
Nemzetközi mobilnet utazóknak, azonnali aktiválás, 5% kedvezmény! Próbáld ki a Saily eSIM-et, és élvezd a gondtalan netezést világszerte.
Fedezd fel a Saily-t
Állásfoglalásunk a szabad sajtó mellett
Hiszünk abban, hogy a szabad sajtó a demokratikus társadalom egyik alappillére – nemcsak a közéletben, hanem a kultúrában és technológia világában is. Egy sokszínű, szabad médiakörnyezet nemcsak az olvasóknak nyújt értéket, hanem bennünket is inspirál és erősít. Kiállunk amellett, hogy minden hangnak legyen tere és szabadsága – akkor is, ha szórakoztat, akkor is, ha kérdez, kritizál vagy vitát generál. Csak így születhet valódi párbeszéd – és csak így maradhatunk szabadok.