A Európai okostelefonpiac 2024-ben 5%-os növekedést mutatott, ezzel megszakítva négy egymást követő év csökkenését. A hírt a Canalys elemzőcég jelentette be, amely szerint az év során több mint 136 millió készüléket szállítottak le, és ezek 30%-a prémium kategóriás modell volt, 800 dolláros vagy annál magasabb áron.

Piaci helyzet és főbb szereplők
A Samsung továbbra is piacvezető maradt 2024-ben, de az Apple kiemelkedő eladásokat produkált az év utolsó negyedévében. Ennek oka az iPhone 16 pozitív fogadtatása, még Apple Intelligence támogatás nélkül is. Az elemzés szerint a prémium kategóriás kereslet stabil maradt, miközben a vásárlók elkezdték lecserélni azokat a közép- és alsókategóriás telefonokat, amelyeket még a pandémia alatt vásároltak.
A Samsung éves eladásai 6%-kal nőttek, míg az Apple 1%-kal több iPhone-t szállított ki, mint az előző évben. A harmadik legnagyobb gyártó, a Xiaomi, nagyjából ugyanannyi Redmi, Poco és Xiaomi márkájú készüléket adott el, mint 2023-ban.

Motorola 26%-os növekedést ért el, míg Oppo 13%-kal növekedett (ez az adat a OnePlus eladásait is tartalmazza). A jelentés szerint 2024-ben rekordszámú prémium telefon fogyott – 41 millió darab, amely a teljes 136 milliós piac 30%-át tette ki.
A kutatás a szállítási adatokon alapul, nem a bolti eladásokon, és tartalmazza az Apple iPhone 13 és iPhone 14 készülékeinek nagyobb volumenű terítését is, amelyeket az USB-C irányelv miatt kellett kivezetni. Az Európai Unió december 28-tól tiltotta meg a Lightning csatlakozós iPhone modellek forgalmazását, de a már raktáron lévő készleteket még eladhatják.
Regionális trendek és új kihívások
A Samsung eladásainak növekedése leginkább a Galaxy S24 szériának köszönhető, amelyet erőteljesen reklámoztak a 2024-es párizsi olimpián.
Országokra bontva az adatok azt mutatják, hogy:
- Az Egyesült Királyságban az Apple közel kétszer annyi készüléket szállított ki, mint a Samsung (52% vs. 28%).
- Spanyolországban viszont az Apple visszaesett a harmadik helyre, mivel a Xiaomi több telefont adott el, mint a Samsung.
A Motorola történelmi csúcsot ért el Európában, amelyet az offline üzletekben való terjeszkedés és az alternatív forgalmazói csatornák kiépítése segített elő. Az Oppo két nehéz év után ismét növekedési pályára állt, főként Dél-Európában, Spanyolországban, Olaszországban, Romániában és Portugáliában.

A Honor és a Realme is kétszámjegyű növekedést ért el, amely fokozta a versenyt a piacon, és nagyobb izgalmat keltett a vásárlók körében.
Az EU új Ecodesign Irányelve és a gyártók kihívásai
2025-ben a gyártók komoly kihívások elé néznek, mivel június 20-án életbe lép az Európai Unió új Ecodesign irányelve.
Ez a szabályozás arra kényszeríti a mobilgyártókat, hogy előtérbe helyezzék a fenntarthatóságot, a javíthatóságot és a felelős erőforrás-használatot. Az előírások többek között:
- Hosszabb alkatrész-ellátást írnak elő, hogy a telefonok évekig javíthatók legyenek.
- Több éves szoftveres támogatást követelnek meg.
- Részletes műszaki dokumentációt kell biztosítaniuk, hogy a független szervizek is el tudják végezni a javításokat.
- Akkumulátorok cserélhetősége – az új készülékekben könnyen cserélhető akkumulátorokat kell alkalmazni.
Ez óriási kihívást jelent a legtöbb gyártó számára, és valószínűleg arra készteti őket, hogy átstrukturálják üzleti stratégiájukat. Az új szabályok miatt a gyártók várhatóan az okostelefonok helyett egyre inkább a szolgáltatásokból, vállalati megoldásokból (B2B) és új forgalmazási csatornákból próbálnak bevételt generálni.
(via)